علي پارسانيا" در نشست خبري كه صبح امروز در شبكه فعالين ازدواج استان يزد برگزار تسهيل ازدواج جوانان را امري ضروري دانست و گفت: تسهيل ازدواج جوانان در همه ابعاد بايستي به عنوان اولويت نخست مسايل فرهنگي استان دنبال شود

وي ادامه داد: شبكه فعالين ازدواج استان يزد از سال 88 تا كنون فعاليت خود را آغاز نموده و تاكنون بيش از 2500  زوج در اين شبكه عضويت دارند.

وي با اشاره فعاليت شبكه شفا در حوزه هاي آموزش، مشاوره، تسهيلات و توليدات فرهنگي اظهار داشت: اعضای شبکه فعالين ازدواج استان یزد زیر پوشش برنامه های آموزشی و فرهنگی قرار می گیرند .

مدير عامل شبكه فعالين ازدواج استان يزد گفت: در اين شبكه علاوه بر برنامه هاي آموزشي و فرهنگي بيش از 12 نوع خدمات از قبيل كاهش 50 درصدي هزينه هاي مراسم جشن و عقد وعروسي ،  اعزام ماهيانه  زوج هاي جوان به تور ماه عسل و سفرهاي معنوي، اعطاي وام قرض الحسنه به زوج هاي جوان، خدمات بيمه اي و توليدات فرهنگي به زوج هاي جوان ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی شبکه فعالين ازدواج استان یزد عنوان کرد: در طول دو سال گذشته 17 هزار نفر در كلاس هاي آموزش‌ های پیش از ازدواج شركت نموده اند.

مدير عامل شبكه فعالين ازدواج استان يزد گفت: طبق مصوبه اخذ شده مصوب گرديد، در سال تحصيلي92- 91 دانشگاهها ملزم باشند حداقل 30 درصد از دانشجويان خود را تحت آموزش هاي پيش ازدواج قرار دهند.

پارسانيا خاطرنشان كرد: همچنين مقرر گرديد با همكاري شبكه فعالين ازدواج و آموزش و پرورش استان، دوره هاي گسترده تربيت فرزند در تمام مقاطع تحصيلي برگزار شود.

وي به برگزاري آموزشهاي تخصصي مهارتهاي عملي مشاوره اشاره كرد و افزود: اين دوره هاي آموزشي ويژه مشاورين و مربيان كه داراي تحصيلات روان شناسي و مشاوره هستند برگزار مي شود و مقرر شده اولين دوره نيمه دوم آذرماه برگزار شود.

" علي پارسانيا" اظهار داشت: خدمات مشاوره اي نيز در مركز استان به صورت تلفني و مجازي در دو نوبت صبح و بعدازظهر ارائه مي شود و در شهرستان هاي استان به صورت حضوري صورت مي گيرد.

وي اضافه كرد: در بخش توليدات فرهنگي نيز، در فروشگاه شبكه شفا استان بيش از 400 عنوان كتاب مرتبط با ازدواج ،خانواده و تربيت فرزند و  9 پكيج آموزشي صوتي و تصويري نيز تهيه شده و ارائه مي شود.

پارسانیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی مجمع خیرين ازدواج در استان یزد اظهار داشت: تشکیل این مجمع برای نخستین بار در استان یزد اتفاق خواهد افتاد .

وی ادامه داد: تلفیق سازمان جوانان با تربیت بدنی، وقفه‌ای در فعالیت‌های شبکه فعالين ازدواج ایجاد کرد که این امر سبب تاخیر در راه‌اندازی مجمع خیرين ازدواج شد.

پارسانیا با بیان اینکه بحث همسریابی در شبکه فعالين ازدواج استان یزد بسیار محدود دنبال شد، بیان داشت: با رسمی کردن بحث همسریابی مخالفم زیرا تجربه ثابت کرده که خروجی مناسبی ندارد و به نظر می‌رسد مجموعه‌های غیررسمی باید وارد این بحث شوند.

وی تصریح کرد: دفاتر همسریابی که بعضا در سطح شهر فعالیت می‌کنند، هیچ ارتباطی به شبکه فعالان ازدواج نداشته و مجوزی از این مرکز يا ساير مراكز ذي ربط ندارند.

پارسانیا، از تامین مسکن جوانان با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه پس از اراه اندازي مجمع خيرين امر ازدواج در استان  خبر داد و افزود: نشست های مختلفی با اداره اوقاف برگزار شده است تا زمین هایی به شفا اختصاص و آپارتمان ساخته شود و زوج های جوان بتوانند در یکی دو سال ابتدای زندگی خود در منازل استیجاری با مبلغ کم زندگی کنند.

وی در عین حال بخش عمده مشکلات در ازدواج را مباحث فرهنگی دانست و افزود: عده ای بخشی از مشکل ازدواج را مسائل اقتصادی می دانند در حالیکه موضوعاتی نظیر تجمل گرائی، چشم هم چشمی یا مهریه های سنگین که بسیار در یزد نیز مشاهده می شود ریشه در مباحث فرهنگی دارد که نباید از آن مغفول ماند.

وي بيان كرد: بخشي از مشكلات ازدواج مشكلات مالي و اقتصادي است و بخش عمده آن مشكلات فرهنگي است كه نبايد اين مهم مغفول بماند بنابراين بايد مشوقان حوزه ازدواج چشمگير باشند كه اميدواريم قوي تر و جدي تر در اين حوزه فعاليت كنيم.

ديبر كاگروه ازدواج استان از برگزاري جشنواره پيوند آسماني با همكاري اداره ورزش و جوانان استان  همزمان با هفته ازدواج خبر داد و افزود: جشن پيوند آسماني با هدف بزرگداشت هفته ازدواج و تقدير از خادمين امر ازداوج 30 مهرماه در محل سالن ورزشي شهيد صدوقي يزد برگزار مي شود.

پارسانيا، در پايا ن ميانگين سن ازدواج در استان يزد را خوب ارزيابي كرد و گفت: در صد رشد طلاق دراستان يزد خوب نبوده امام در مقايسه با كشور استان يزد  در رتبه بندي نرخ رشد طلاق در رتبه 30 ام قرار دارد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا